tisdag 31 augusti 2010

Livskvalité

2 kommentarer:

  1. Hej, jag tycker väldigt mycket om din stejl! Fast det där med kranskommunen fattade jag inte. Får jag kanske sätta in en utav dina bilder på min blogg?
    De subkulturella t-shirts eller stilleben kanske?
    Tack o hej
    Arne

    SvaraRadera
  2. Hej Arne. Fint att du gillar min stejl!

    Kranskommun? Ibland förstår nog inte jag heller riktigt mina alster. Ibland kanske det heller inte finns så mycket att förstå.

    Som jag ser det är det intressanta i serien "Kranskommun" (2:a mars 2010) Lennarts tämligen desperata ekvivokation från handen i betydelsen Barbros hand, till handen i betydelsen kranskommunen Handen.

    I detta, tänker jag, att man kan skönja en önskan hos Lennart om att ha större könsorgan, eller i alla fall ett försök till att få det att framstå som större. Kanske både och. Det hela har alltså att göra med storleken på de olika varianterna av "handen" i förhållande till Lennarts manslem. När Barbro säger "din penis får plats i handen iallafall" syftar hon med största sannolikhet på sin egen hand, i vilken tingesten för tillfället vilar. Barbros hand är ju avsevärt mindre än kranskommunen Handen, ja mindre än vilken kranskommun som helst faktiskt och därmed en snävare gräns för hur stor hon upplever Lennarts penis faktiskt vara. Men om det är kranskommunen Handen som Barbro syftar på blir möjligheterna för Lennarts omtalade penisstorlek avsevärt större. Jag menar, vilken penis får inte plats i kranskommunen Handen?

    Förmodligen inser även Lennart att förslaget – att det är kranskommunen som avses – inte är rimligt, men han dryftar det ändå, som ett försök att dels övertyga Barbro men kanske även sig själv om att hans penis inte är så liten ändå. Det är dock uppenbart att det är just i Barbros hand manslemmen i fråga får plats, beviset finns ju framför dem, men ändå försöker han att på ett listigt vis feltolka hennes uttalande i egen favör. Vad som föranleder Barbros uttalande från början lämnar jag till dig att spekulera i på egen hand (no pun intended).

    Hoppas detta resonemang fungerande som en liten hjälp till djupare förståelse av den mystiska serien.

    Serien bygger förstås på att man är medveten om att "Handen", utöver att vara namnet på en specifik kroppsdel även är namnet på en förort/kranskommun till Stockholm. Det antyds i bakgrunden i sista rutan genom en schematisk återgivning av en liten bit av SL:s karta över spårtrafiken, men det är kanske inte helt uppenbart. Serien är ju en smula artsy fartsy tecknad vilket kanske spär på otydligheten, men det får ursäktas – ibland behöver man ju experimentera lite för att inte tappa intresset.

    Det är helt ok att sätta in en av mina bilder på din blogg. Länka tillbaka hit (http://intekonst.blogspot.com/) är du snäll.

    Bästa hälsningar T. Bolin.

    SvaraRadera